כאב

ישנם סוגים רבים ושונים של כאב, אבל המשותף לרובם הוא היותם הפירוש של המוח לגירוי עצבי שמגיע ממקום מסוים בגופינו. באופן כללי תחושת הכאב מיועדת להודיע לנו שיש פגיעה או בעיה במקום מסוים בגוף. יש חלוקות שונות לסוגי כאב. נפרט כאן כמה סוגי כאב נפוצים בפציעות ספורט או פגיעות אורתופדיות:

כאב חריף – כאב חד שנגרם עקב פגיעה, פציעה או דלקת ברקמה מסוימת.

דוגמאות לכאב כזה הן: כוויה, נקע בקרסול, ופריצת דיסק בין חולייתית אקוטית. לרוב הכאב החריף מיועד להרחיק אותנו מהגורם המסכן, לשמור על המקום שנפגע ולמנוע נזק נוסף.

כאב כרוני – כאב שנמשך לאורך זמן רב ובהרבה מקרים כבר לא קשור למנגנון הפגיעה המקורי.

תחושת הכאב ועוצמתה יכולים להיות מושפעים מגורמים רבים גם פיזיים וגם נפשיים. ידוע לדוגמה שמתח נפשי יכול להעלות בצורה משמעותית את תחושת הכאב ולהפך רוגע יכול להוריד אותה.

כאב מוקרן – בהרבה מקרים מקור הבעיה אינו כלל במקום הכאב. יש הסברים שונים לתופעה הזאת, אבל במילים פשוטות כנראה שזה סוג של "טעות" של המוח כאשר הוא מפרש גירוי ממקור מסוים ככאב במקום סמוך. למזלנו, לרוב, הכאבים המוקרנים פועלים לפי תבניות אנטומיות קבועות, כך שבעל מקצוע מיומן יוכל על סמך מיקום הכאב ובדיקות נוספות להגיע למקור הבעיה ולטפל בה.

טיפול אך ורק במקום הכואב יכול לתת הקלה מסוימת, אך לרוב אם לא נטפל במקור הבעיה, הכאב יחזור כעבור זמן מה.

כאב רדיקולארי – כאב שנובע מלחץ על שרש עצב ביציאתו מחוט השדרה. הכאב יכול להופיע בכל רקמה שמעוצבבת ע"י אותו שרש עצב כגון עור, שריר, פאסציה ועוד….

מקרה נפוץ של כאב מסוג זה הוא כאשר יש לחץ של בלט דיסק על שרש עצב ביציאתו מעמוד השדרה המותני התחתון עם הופעת כאבים בישבן ולאורך החלק האחורי של הרגל. במצב כרוני תתכן גם חולשת שרירים, ירידה בתחושה וירידה ברפלקסים הגידיים.

חשוב לציין שלא כל כאב בישבן ולאורך החלק האחורי של הרגל הינו כאב רדיקולארי. ייתכן, בין השאר, שזה כאב מוקרן שנובע מ"נקודות טריגר" פעילות בשרירים מסוימים.

טיפול בכאב

ישנן שיטות רבות ומגוונות לטפל בכאב, החל במתן תרופות (ע"י רופא) ועד לביצוע תרגילים אקטיביים ע"י המטופל.

חשוב ביותר להוריד את הכאבים בכל דרך אפשרית בשילוב עם טיפול ותרגול שיטפל במקור הכאב וימנע מהמצב לחזור על עצמו.

דוגמה לכך היא אדם הסובל באופן כרוני מכאבי גב תחתונים. ניתן לטפל להורדת כאבים בדרכים שונות כגון מוביליזציות לחוליות, עיסוי לרקמות הרכות, אלקטרו- תרפיה, תרמו-תרפיה, טיפול תרופתי וכו', אבל אם לא נחזק ונגמיש רקמות, שרירים ומפרקים ונשנה הרגלים מסוימים, קרוב לודאי שהבעיה תמשיך לחזור על עצמה ואף תחמיר.